
Blok zincirindeki ilk ve en büyük internet canlı yayın platformu DLive ile ilgili merak edilen tüm soruların cevabını DLive Türkiye ve Avrupa Direktörü Metin Redjepi ile gerçekleştirdiğimiz keyifli röportajda bulabilirsiniz.
DLive’ın kuruluş hikayesinden bahseder misiniz?
Canlı yayın platformları ve bu platformlar üzerinden yayın yaparak kazanç elde etme trendi giderek artıyor. Blok zincirindeki ilk ve en büyük internet canlı yayın platformu DLive, aslında mevcut platformların açıklarını kapatmak hedefiyle kuruldu. Daha özgür, daha adil bir hizmet sağlayabilmek için Amerika’da Silikon vadisinde kuruldu. Kasım 2017’de deneme süreci başlatıldı, hizmete Ocak 2018’de geçti.
DLive genel özelliklerinden bahseder misiniz?
DLive platformu üzerinden canlı yayın yapan içerik oluşturucuları Lino puan kazanabiliyorlar. DLive’da çevrimiçi olarak ve Google Play’de ise Android uygulaması aracılığıyla kullanılabilen platformda, kullanıcılar da izleyiciler de aktif rol oynuyor. İzleyenler beğendikleri yayınlara bağış yaparak yayıncıların puan kazanmalarını sağlarken; Lino Network de yayıncıları içerik bonus puanları ile ödüllendiriyor. İçerik oluşturucular bu şekilde topladıkları Lino puanları paraya çevirebiliyorlar. DLive, Eylül 2018’de Lino blok zincirine geçiş yaptı.
DLive’ın rakiplerinden farkı neler?
Özellikle oyuncuların tercih ettiği canlı yayın platformları aynı zamanda bir kazanç kaynağı olarak da görülüyor. Diğer platformlar yayıncılarını çalışanları olarak görüyor ve yayıncıları üzerinden kazanç elde ediyor, haliyle yayıncılarının kazançlarında kesinti yapılıyor. DLive olarak bizim en büyük farkımız ise ödüller ve hediye puanlarla online video yayıncıları ve kullanıcılarına önemli destekler sağlıyoruz. Yayıncılardan herhangi bir kesinti yapmıyor ve içeriği ödüllendirmek için gücü kullanıcılara veriyoruz.
Yayıncılar kazançlarının tamamını 3 gün öncesinde talep etmek koşuluyla haftada iki gün alabiliyorlar. DLive Pazar ve Perşembe günleri yayıncılarına ödeme yapıyor. Dolayısıyla DLive’da diğer platformlardaki gibi 45 güne kadar uzayan bir bekleme süresi bulunmuyor.
Diğer platformlarda yayıncılar 1 milyon gösterimle Türkiye’de maksimum 1000 TL, ABD’de 1000 $ kazanabiliyor. Bu rakam son kullanıcıya ulaşan kesintiye uğramış rakamlar. DLive’da biz merkeziyetsiz, blockchain üzerinde çalıştığımız için kazançları da daha yüksek olabiliyor.
Platform üzerinden canlı yayın yapan içerik oluşturucular, yayın yaptıkları süre boyunca Lino puan kazanabiliyor. İzleyenler beğendikleri yayınlara bağış yaparak yayıncıların puan kazanmalarını sağlarken; Lino Network de yayıncıları içerik bonus puanları ile ödüllendiriyor. İçerik oluşturucular bu şekilde topladıkları Lino puanları paraya çevirebiliyor. Burada yayıncılar tarafından büyük beğeni toplayan özellik ise; diğer platformlarda ödül ve bağışlar para birimi olarak yansıtılırken DLive da lino puanlar sembollerle yayıncılara gönderiliyor. İsteyen katılımcı yayıncılara; “Limon, Dondurma, Elmas ve Ninjaghini” gönderimi yapabiliyor. Bu şekilde bağış yapılması da yayıncı ve izleyici etkileşimini artırarak, geliştiriyor. Hatta yayıncılar bu sembolleri görünce heyecanlanıp, mutluluklarını ve teşekkürlerini farklı güzel tepkilerle bağışçılarla paylaşıyor.
Bir diğer yeni özelliğimizi ise geçtiğimiz günlerde duyurduk. Ganimet kutusu artık sınırsız olacak. Bu özellik sayesinde artık izleyiciler yayın izlerken sürekli olarak ganimet kutusundan lino puan kazanacak ve bunu yayıncıları desteklemek için kullanabilecek. Ganimet kutusunun daha hızlı dolması için ise chat’e yazmak ve yayında daha uzun süre vakit geçirilmesi gerekiyor. Bu sayede izleyicilerin yayına olan etkileşimlerini de arttırmayı ve kazandıkları linoları bağışlayarak yayıncılara daha fazla destek olmalarını hedefliyoruz. DLive sadece yayıncıları değil, izleyicileri de önemsiyor ve onların da kazanması için sürekli olarak yenilikler yapıyor. Bu özellik DLive’da kendi topluluğunuzu oluşturmaya başlamanızın sebeplerinden sadece bir tanesi.
Yayıncılık gençlere maddi kazanç dışında ne katıyor?
Yayıncılar sosyal hayatlarında daha özgüvenli oluyor. Rahatlıkla söz alabiliyorlar, kitlelere hitap edebiliyorlar. Kitleye hitap ederken ilk başta çekingen olunur, o yüzden bu çekingenliği yeniyorlar. Girişimci oluyorlar, iletişim becerileri gelişiyor.
DLive platformu üzerinde hangi alanlarda yayınlar yapılıyor, nasıl kategorize ediyorsunuz?
Platformda yayıncılar oyun, sohbet, yaşam tarzı, sanat, kodlama, haberler, eğitici & öğretici (learning & tutorials) bilim ve teknoloji, seyahat & açık hava (travel & outdoors), spor ve fitness, webshows kategorileri altında yayın yapabilirler.
DLive Türkiye operasyonu nasıl başladı? Türkiye pazarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de dijital platformlardaki canlı yayına ilgi giderek artıyor. Türkiye oldukça büyümeye açık bir pazar ve bunu da geçtiğimiz süre içerisinde bizlere gösterdi. Türkiye operasyonu başladıktan sonra hızla büyüdü.
Türkiye’den büyük bir ilgi görünce ilk dil opsiyonunu Türkçe yaptık. Gördüğümüz ilgi ile birlikte Türkiye’de daha yoğun çalışmalara odaklandık.
Türkiye profilini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Türkiye’nin DLive’da en hızlı büyüyen ülke olduğunu söyleyebiliriz. Oldukça yoğun bir ilgiyle karşılaştık. Türkiye profiline baktığımızda; kullanıcılarımız 15-30 yaş grubunda yoğunlaşıyor ve 18:00-24:00 platformun Türkiye’de en aktif olduğu saatler. Türkiye’de özellikle gençler yeniliklere çok açık, oyun yayıncıları/oyuncular sürekli birlik ve etkileşim halindeler. Bizi de yetkili gibi değil arkadaş olarak gördükleri için daha hızlı iletişim kurabiliyoruz. İçerik konusunda da çeşitlilik var. Oyun yayını yapanlar da var, resim veya müzik yayını yapanlar da… Canlı yayınlarda Türkiye’de oyuncular çok aktif ve büyük bir kitle ancak bunun yanı sıra yazılım yapanların yayınları da büyük ilgi görüyor. Bu tür etkileşimle öğrenmeyi daha çok seviyor kullanıcılar. Türkiye’de ön plana çıkan diğer